U poslednje vreme smo prilikom odluka o kupovini svedoci brojnih promena. Potrošači su razvili nove kupovne navike i ponašanje, i prilagođavaju se novim okolnostima. Postaju sve informisaniji o proizvodima, promišljeniji u procesu kupovine i svesniji održivosti. Svesni su potrebe za održivom potrošnjom radi očuvanja okoline za buduće generacije, i zato sve više proizvoda koje kupe, biraju na osnovu kriterijuma održivosti, ekologije i zaštite životne sredine. Susreli smo se s 'drugačijim' potrošačem.
Potrošači su sve svesniji uticaja svojih potrošačkih navika na održivi razvoj prilikom kupovine i potrošnje proizvoda. Kako će potrošiti novac, svakako je njihova odluka. Postupaće održivo ako ne zaborave na principe održivog potrošača (https://cpi.si/wp-content/uploads):
Izazovi sa kojima se preduzeća suočavaju su kako se najbolje i najbrže prilagoditi novim potrebama i navikama potrošača, i prilagoditi se aktuelnim tržišnim promenama. Bitno je osvešćivati potrošače da promene svoj pristup potrošnji i odlukama o kupovini, čime doprinose održivom razvoju, gde otpadni materijali postaju nove sirovine. Osvešćivanjem potrošača o negativnim uticajima konvencionalne proizvodnje raste značaj ekološke prihvatljivosti proizvoda.
Sa porastom svesti potrošača o ekološkim problemima, bio je primoran da se razvija i marketing. Uključivanje 'zelenih praksi' u marketinšku strategiju nazivamo zeleni marketing. Zeleni marketing spada u grupu pristupa koji teže otklanjanju nedostatke povezanosti između marketinga i ekološke i društvene stvarnosti. Elementi zelenog marketinga uključuju marketinške pristupe, strategije i mere, koji su usmereni na podsticanje efikasne upotrebe resursa, promociju i prodaju ekološki prihvatljivih proizvoda ili usluga, i podsticanje održive potrošnje. Za zeleni marketinški miks je karakteristično da marketinškom miksu moramo dodati odgovornu komponentu brige za okolinu (zeleni proizvodi, zelena cena, zeleni tržišni put i zeleno marketinško komuniciranje) (Brown, 2022). Za zeleno marketinško komuniciranje je karakteristično da informiše i obrazuje o zelenim/održivim potrošačkim navikama i odvraća od neodrživih praksi i podsticanja potrošnje. U težnji za sve većom društvenom odgovornošću, zeleni marketing tako postaje ključan za oblikovanje budućnosti, u kojoj svaka kupovina predstavlja priliku za pozitivan uticaj na okolinu i društvo.
U ključne principe zelenog marketinga spadaju (Business Jargons, b.l.):
Zeleni marketing je koncept u razvoju i biće potrebno još vremena da ga potrošači masovno prihvate. Većina potrošača još nije upoznata sa ponudom zelenih proizvoda, odn. usluga, što predstavlja tržišni potencijal za preduzeća. Zeleni marketing značajno oblikuje sliku preduzeća u lokalnoj zajednici. U ovoj paradigmi, preduzeće se predstavlja kroz svoje društveno odgovorne programe, što utiče na percepciju potrošača (Ellen, Webb & Mohr, 2006; Banerji & Dubey, 2014).
Događaji u poslovnom okruženju su uticali na promene potrošačkih navika. Digitalizacija omogućava da su potrošači okruženi informacijama i svesni svih mogućnosti koje imaju, i zato je održavanje lojalnih potrošača još teže. Potrebno je fokusirati se na razumevanje postupaka odlučivanja o kupovini, a pre svega je potrebno razumeti nove trendove koji utiču i koji će uticati na potrošačke odluke o kupovini. Biće potreban drugačiji pristup potrošačima, a značaj osvešćivanja raste kroz pristupe zelenog marketinga.
Izvori: