Danas, na pragu četvrte industrijske revolucije, koju karakterišu izuzetno brzo menjajuće tehnologije, konstantan razvoj i dobijanje novih znanja su nužna konstanta života pojedinca i ključni činilac razvoja njegove karijere.
U isto vreme dinamika savremenog društva utiče na promenjene potrebe ljudi na području obrazovanja. Sve veća je potreba pojedinca za upotrebljivim, otvorenim, fleksibilnim oblicima obrazovanja, koje može da unese u svoj brzi i pun životni ritam, a dobijeno znanje da odmah prenese u poslovno okruženje. Na te potrebe najuspešnije odgovara online obrazovanje, i zato ne iznenađuje da je upravo online obrazovanje jedno od najbrže rastućih područja obrazovanja u svetu, koje inače u Sloveniji utire svoje mesto nešto sporije, ali ipak istrajno.
Kao što važi na mnogim područjima, na kojima je prisutna brza ekspanzija, važi i za online obrazovanje, da su razlike u kvalitetu prilične. Za studenta te razlike nikako nisu nevažne, jer neposredno utiču na njegovo nastavno iskustvo, kvalitet dobijenog znanja i motivaciju za obrazovanje u budućnosti.
Od početaka ponude online obrazovanja pre dvadeset godina, DOBA namenjuje kvalitetu online obrazovanja veliku pažnju. Model, koji je rezultat sopstvenog razvojnog rada i sredstava DOBE, naime u potpunosti prati međunarodne standarde kvaliteta online obrazovanja, koji su usmereni ka tome:
Jasno naznačena vizija modela online obrazovanja i strategija ostvarivanja njegovog razvoja je omogućila da se online obrazovanje na DOBI konstantno oplemenjivalo. Za dvadeset godina je tako DOBA razvila unikatan model online obrazovanja, u kome su u prvom planu kompetentno orijentisan pedagoški proces i pristupi za kvalitetno online učenje, sa visokim nivoom interaktivnosti i raznovrsnim oblicima saradnje.
Činjenica je da je online obrazovanje u tesnoj vezi sa tehnologijom. Pri tome je važno biti svestan da je tehnologija samo instrument, koji pomaže ostvarivanju savremenih načina online podučavanja i učenja. Kvalitetno online obrazovanje tako zahteva potpuno redizajniranje predmeta i njihovog izvođenja. U potpunosti se menja uloga profesora, koji postaje moderator i usmerivač studenata u procesu učenja, a na drugoj strani i uloga studenata, koji su u online učenju konstantno aktivno uključeni u obavljanje individualnih ili timskih nastavnih aktivnosti, i interakciju jednog sa drugim i profesorom i online mentorem. Novom načinu rada je potrebno prilagoditi i proveravanje i ocenjivanje znanja, koje pomoću tehnologija može da se odvija online sa visokim stepenom sigurnosti.
Nikada sami: Potpuni model podrške studentima
Kvalitetne online studije su zbog konstantne aktivnosti studenata izuzetno intenzivne i za njih često predstavljaju popriličan zalogaj. Za uspeh studenta je zato nužna podpora, koja mu omogućava, da se zaista skoncentriše na nastavni proces, da kontinuirano rešava tehničke i druge izazove i organizacione dileme. Mit o online studijama, u kome je student sam i usamljen, je isto tako već odavno mrtav. Kvalitetne online studije obezbeđuju da student bude budno praćen, da mu je sve vreme na raspolaganju neko, ko ga motiše i podstiče, ko mu nudi potvrdu i usmerava ga. DOBA je kroz dvadeset godina postupno razvila tzv. potpuni model podrške studentima, koji obuhvata kako administrativnu, organizacionu, tehničku, tako i pedagošku podršku, gde ključnu ulogu imaju profesori i online mentori. Taj model podrške stručnjaci iz područja online obrazovanja prepoznaju kao jednog od najkvalitetnijih, i DOBU predstavljaju kao primer na tom području.
Kvalitete online obrazovanja nije moguće postići bez sistematske brige za razvoj kompetencija online podučavanja i učenja profesora, online mentora i studenata. Iz pojedinačnih radionica i vebinara je DOBA kroz dvadeset godina razvila potpuni i raznoliki sistem razvoja kompetencija, koji izvodi pod okriljem Kompetentnog centra, i koji sa svojim aktivnostima podržava pun razvoj potencijala online studenata, online mentora i profesora.
Sa razvijenim znanjem i kompetencijama na području online obrazovanja DOBA probija led inovativnog online obrazovanja. Kao deo pedagoškog inoviranja DOBE su nastali pionirski projekti, kao što su:
IKT infrastruktura se kroz dve decenije izvođenja online studija izuzetno promenila
Dinamiku razvoja online studija u velikoj meri diktira razvoj savremenih tehnologija. DOBA ovde nije izuzetak. Danas je na DOBI već četvrta generacija virtuelnog nastavnog okruženja, komunikacioni i drugi alati se zasnivaju na tehnologijama veba 3.0, a prilagođenost tehnologija i nastavnog okruženja mobilnim uređajima je postao standard. Usluge oblaka, kompleksni sigurnosni protokoli … sve to je deo kvalitetnog ekosistema online obrazovanja.
Gradilaca, koji čine kvalitetno online obrazovanje nije malo, i njihovo implementiranje u praksu nije jednostavno. Baš zato postoje razlike u kvalitetu online obrazovanja, i osnovno znanje o tome šta je kvalitetno online obrazovanje je i te kako važno.
DOBA je svoje dvadesetogodišnje napore za razvoj kvalitetnih online studija potvrdila sa dve međunarodne akreditacije za kvalitet online obrazovanja. Kao jedina ustanova u JI Evropi je dobila međunarodnu akreditaciju UNIQUe, koju dodeljuje EFQUEL, i akreditaciju EOCCS, koju dodeljuje EFMD.