Snažne robne marke kreiraju veću lojalnost potrošača, omogućavaju pozicioniranje proizvoda u viši cenovni razred, i manje su osetljive na promene u okruženju. Možemo da rezimiramo, da je veliki deo strategije planiranja robne marke u našoj unutrašnjoj sopstvenoj viziji o budućnosti robne marke, koju stvaramo i pravimo na samom početku lansiranja robne marke na tržište, pri jačanju svesti o važnosti i pripadnosti robne marke među zaposlenima, i svakako ispravnom širenju samopouzdanja izvan, u šire okruženje.
Tako su robne marke postale jedna od aktuelnijih tema razmišljanja i razgovora na poslovnom području. Opremanje, odnosno označavanje robnom markom je u današnje vreme toliko snažan faktor, da skoro da nema proizvoda, odnosno usluge, koji nije označen imenom robne marke. Pored nadogradnji koje nastaju pri definisanju robne marke, nastaju nadogradnje i prilikom širenja samog koncepta robne marke. Naime, osnovne ideje i pristupi su bili razvijeni za robne marke proizvoda, dok se danas koncept robnih marki brzo širi sa tržišta proizvoda na tržišta usluga, gde se susrećemo sa uslužnom robnom markom. Tome su najviše doprinela sve veća i brža razvijenost uslužnih delatnosti, kao i povećana konkurencija na tržištu njihovih ponuđača. Ti odnosi su podstakli i zapravo prisilili organizacije, da su počele da budu svesne da uslužne robne marke mogu biti važan element njihove konkurentne prednosti, ili da njihov nedostatak predstavlja njihovu manu. Uslužne marke su za potrošače sredstvo razlikovanja između usluga, i važan faktor u donošenju kupovnih odluka, jer nema opipljivih elemenata ponude, koji predstavljaju garanciju kvaliteta, zbog koje potrošači znaju, kakve koristi mogu da očekuju.
Širenje značaja upotrebe uslužnih marki se uvažava na svim poslovnim područjima, a među njima sve više i u visokom školstvu. Poslednje dokazuju i rezultati svakogodišnjeg istraživanja, koje prikazuje lestvicu najuglednijih univerziteta sveta, koju su sastavili u Times Higher Education-u (Tabela). Najugledniji univerziteti sveta su klasifikovani u odnosu na četiri ključna područja poslovanja, odnosno na njihove osnovne misije: podučavanje, istraživanje, prenos znanja i međunarodna uključenost/saradnja. Uspešnost se meri uvažavanjem trinaest pokazatelja uspešnosti, u svrhu obezbeđivanja celovitog i uravnoteženog upoređivanja, u koje imaju poverenje studenti, profesori, menadžment univerziteta, industrija i vlada. Više o metodologiji merenja najuglednijih univerziteta je dostupno na linku.
Tabela: Najugledniji univerziteti sveta u 2021. godini
Rank |
Name of University |
No. of FTE Students |
No. of Students per staff |
International Students |
1. |
University of Oxford |
20,774 |
11.1 |
41% |
2. |
Stanford University |
16,223 |
7.4 |
23% |
3. |
Harvard University |
21,261 |
9.3 |
25% |
4. |
California Institute of Technology |
2,238 |
6.3 |
33% |
5. |
Massachusetts Institute of Technology |
11,276 |
8.4 |
34% |
6. |
University of Cambridge |
19,370 |
11.0 |
38% |
7. |
University of California, Berkley |
39,918 |
19.8 |
17% |
8. |
Yale University |
12,910 |
6.0 |
20% |
9. |
Princeton University |
8,091 |
8.0 |
23% |
10. |
University of Chicago |
14,292 |
5.9 |
31% |
Izvor: Times Higher Education (2021)
Klasifikacije najuglednijih univerziteta sveta postaju sve značajniji deo marketinga samih univerziteta, posebno u vreme globalizacije visokoškolskog obrazovanja. Poslednji spisak samo dodatno osnažuje pojavu 'globalnih supermarki', na čijem čelu su institucije, kao što su Stanford na zapadnoj američkoj obali, i Harvard na istočnoj. Na evropskoj lestvici najuglednijih univerziteta se pojavljuju ugledni univerziteti, koje možemo nazvati i uglednim robnim markama visokoškolskog poslovnog okruženja. Među poslednjima vredi spomenuti Oxford i Cambridge. Karakteristično je, da najugledniji univerziteti (institucije) komuniciraju svoje usluge globalno, što doprinosi jačanju njihovog položaja na tržištu.
Važno je odvojiti vreme za kupce, i pobrinuti se da se oni vraćaju. U poplavi neličnih digitalnih poruka, kupci su samo još više pažljiviji na one, koji za njih odvoje vreme, obrate im se imenom i očaraju ih poznavanjem onoga što oni vole, i da o tome ne samo da govore, već i pokazuju postupcima.
Korišćeni izvori:
Times Higher Education (2021). World University Rankings, 2021. Dostupno na: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2021/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats [Pristup: 6.5.2021].
Times Higher Education (2021). World University Rankings, 2021. Dostupno na: https://www.timeshighereducation.com/sites/default/files/breaking_news_files/the_2021_world_university_rankings_methodology_24082020final.pdf [Pristup: 6.5.2021].