Istraživanje sprovedeno u okviru međunarodnog projekta Destiny, ukazuje na to, da poslodavci žele, da njihovi zaposleni budu bolje pripremljeni za izazove timskog rada i uvršćuju timski rad među najvažnije i ključne kompetencije na radnom mestu.
Globalizacija i rast multinacionalnih kompanija su doveli do sve većeg broja virtuelnih timova (jer članovi među sobom komuniciraju u virtuelnom okruženju, pomoću alata informacijsko-komunikacijske tehnologije), koji su često multikulturalni. Oboje, virtuelnost i međukulturalnost u timski rad donose određene posebnosti, koje je pri upravljanju, odn. rukovođenju timovima, potrebno uvažavati.
Veštine timskog rada danas nekako važe za veoma poželjne za posedovanje, kod ljudi koji traže zoposlenje možda još i više nego kod poslodavaca. Većina ljudi koji traže posao se često rado pohvali, da »obožava rad sa ljudima« i da se »odlično snalaze u timskom radu«. Da li je to zaista tako? Da li to kažemo i zato jer želimo da se prikažemo u boljem svetlu, a zatim se ispostavi problem sa pojedinim saradnicima koji svoja zaduženja ne ispunjavaju kako bi trebalo?
Timski rad je nedvosmisleno težak zadatak. Ukoliko određenu grupu odredimo kao tim, i očekujemo da deluju kao pravi tim, to svakako ne znači da će tako i funkcionisati. Pored toga je potrebno biti svestan da je svakom timu potrebno određeno vreme, pre nego što razvije svoj celokupan potencijal, i dostigne tačku kada možemo reći »daje suma veća od zbira pojedinačnih delova«. To drugim rečima znači, da tim proizvede takvo rešenje, koje je po kvalitetu bolje nego ono koje bismo dobili kada bismo združili individualne doprinose pojedinačnih članova (Brounstein, 2016).
Kriterijumi za sastav timova su veoma različiti. U praksi se timovi po pravilu oblikuju pre svega na osnovu ekspertskih znanja, ali se još uvek premalo koriste kompetencije i veštine timskog rada i komplementarnost (dopunjavanje) različitih timskih uloga. Belbin, jedan od najboljih poznatih stručnjaka iz oblasti razvoja i upravljanja timova, tvrdi da u optimalnom timu mora biti zastupljeno svih devet timskih uloga (npr. dizajner, onaj koji traži izvore, koordinator), pri čemu pojedinačni član tima može da ima više različitih timskih uloga (Belbin Team Roles).
Pošto na sastav tima često ne možemo uticati, još više je važno da upoznamo i da vladamo veštinama efikasnog vođenja tima – posebno ako se nađemo u ulozi vođe. Bez obzira na to da je za vođenje timova po pravilu značajan participativni slog vođenja (temelji se na učešću svih članova, nema izrazite hijerarhije), pa je uloga vođe još više veoma važna.
Među važne zadatke vođe spadaju:
Isto tako je veoma važno, da se na početku svakog novog projekta odn. pri nastanku novog tima sazove uvodni sastanek, jer vođa u uskoj saradnji sa članovima tima brine za:
Na DOBA Fakultetu veliki naglasak dajemo razvoju kompetencija timskog rada, jer timski rad uključujemo u praktično sve predmete, kako na dodiplomskm tako i na master studijskim programima. Pored toga trenutno razvijamo masovni otvoreni online obrazovni program (MOOC) na temu timskog rada, koji će biti namenjen pre svega našim studentima kao priprema za uspešno uključenje u studijski proces.
Izvori: