Poslednjih godina je veštačka inteligencija (VI) postala nezamenljiv deo našeg svakodnevnog života. Tehnologije poput ChatGPT-a su stekle ogromnu popularnost, jer ih koristi sve više ljudi. U 2023. godini je broj korisnika ChatGPT-a porastao na priližno sto miliona (Tamim, 2023). Ova cifra jasno pokazuje koliko je veštačka inteligencija važna u savremenom životu, ali javno razumevanje njenih prednosti često ostaje ograničeno. Veštačka inteligencija nudi revolucionarne mogućnosti za online obrazovanje, jer omogućava kreiranje prilagođenih i interaktivnih nastavnih iskustava koja mogu značajno poboljšati rezultate učenja.
ChatGPT, kao jedan od najpoznatijih alata u obrazovanju, omogućava generisanje tekstova i odgovaranje na pitanja, i tako doprinosi boljem iskustvu učenja. Njegova sposobnost obrade prirodnog jezika i brzog dostupa do informacija, omogućava studentima da steknu znanje na efikasniji način. Tako se otvara nova dimenzija učenja, jer studenti mogu da se povezuju sa AI alatima, i tako poboljšaju svoje razumevanje materije.
Potencijal veštačke inteligencije u obrazovanju
Veštačka inteligencija ima tri glavne aplikacije u obrazovanju: podršku u podučavanju, automatizaciju administrativnih zadataka i personalizaciju učenja. (Zhai, 2022; Grassini, 2023). Upotreba ChatGPT-a može povećati efikasnost učenja, prilagođavanjem iskustava potrebama pojedinačnog studenta. Ta prilagodljivost omogućava profesorima da bolje obrađuju različite stilove učenja i potrebe svojih studenata. Pored toga, AI pomaže pri analizi podataka i istraživačkom radu, što olakšava završavanje zadataka uvažavanjem akademskih smernica. Uz sve prednosti, korišćenje veštačke inteligencije donosi i izazove. ChatGPT uči iz velike količine podataka, što može dovesti do pristrasnosti i grešaka. Kvalitet podataka, na kojima se zasniva VI, snažno utiče na njenu uspešnost. Važno je uvažavati i etičke vidike korišćenja VI u obrazovanju, kao što su bezbednost podataka i transparentnost (Grassini, 2023). Te dileme su ključne za obezbeđivanje odgovorne upotrebe veštačke inteligencije u nastavnom procesu.
Istraživanje među studentima
Na DOBA fakultetu smo u maju i junu 2023. sproveli istraživanje među studentima, kako bismo ustanovili njihovo razumevanje i iskustva sa alatima veštačke inteligencije. Rezultati su pokazali, da više od 40% anketiranih nema iskustva sa VI alatima. Među onima koji ih koriste, ChatGPT je najpopularniji alat. Studenti su naveli različite razloge za upotrebu AI alata: istraživanje tema, generisanje ideja i opšta pomoć pri učenju. Pored toga su izrazili zabrinutost zbog pouzdanosti informacija i eventualne zavisnosti od tih alata.
Studenti su izrazili sumnje u pogledu verodostojnosti sadržaja, etičkih dilema i mogućnosti prekomerne zavisnosti od VI alata. Naglasili su i potrebu za boljim razumevanjem u radu veštačke inteligencije. Mnogi su mislili da bi bilo korisno uključiti obrazovanje o pravilnoj upotrebi VI alata u nastavni proces. (Plantak i Štefotič, 2024)
Sa time se otvara pitanje o tome, kako najbolje uključiti veštačku inteligenciju u nastavni proces. Naš fakultet teži odgovornoj upotrebi veštačke inteligencije u obrazovanju. Uveli smo smernice za upotrebu tih alata, i organizovali događaje za profesore o integraciji VI u nastavne metode. Planiramo i ponavljanje istraživanja i analizu rezultata, da bi bolje razumeli uticaj veštačke inteligencije na online učenje, i doprineli razvoju održivih akademskih zajednica.
Sa uključivanjem veštačke inteligencije u proces učenja, možemo poboljšati rezultate učenja i povećati angažovanost studenata. Svakako je ključno da to radimo odgovorno i etički, i da obezbedimo odgovarajuću podršku, kako studentima, tako i profesorima u navigaciji kroz te nove tehnologije.
Literatura: