Na DOBA Fakultetu uključujemo u studijski proces brojne inovativne pedagoške pristupe, koji odražavaju šire trendove u globalnom visokom školstvu. Zašto su oni važni za studente, koji se upisuju na naš fakultet? Pedagoško inoviranje pomoću tehnologije omogućava aktivnije učenje i dinamično prilagođavanje nastavnih sadržaja. Cilj inovacija je fokus na razvoju kompetencija, koje su usklađene sa potrebama brzo promenljivog sveta, i koje uključuju tehničke veštine, kao i meke veštine, kao što su timski rad i rešavanje problema, koji su od ključnog značaja na današnjem tržištu rada.
Neprekidno inoviranje na DOBA Fakultetu je bilo prepoznato i van naših granica, i nagrađeno je jedinom međunarodnom akreditacijom online studija u JI Evropi.
Koje pedagoške inovacije su deo studijskog procesa na DOBA Fakultetu i šta to donosi našim studentima?
Kombinacija sinhronog (uživo) i asinhronog (samostalnog) učenja je kombinacija koja studentima omogućava fleksibilnost pri izboru vremena i načina učenja. Neke aktivnosti se odvijaju uživo i u tačno određeno vreme, kao što su npr. vebinari, koje izvode visokoškolski profesori. Ostale aktivnosti studenti obavljaju samostalno i u timovima, a ograničeni su samo rokovima za predaju zadataka, što im daje fleksibilnost. Razmena između asinhronog i sinhronog učenja omogućava uravnoteženu interakciju između studenata, online mentora i visokoškolskih profesora, kao i među samim studentima, što dovodi do jačanja saradnje i socijalnog povezivanja.
Visokoškolski profesori izvode vebinare i pomoću obrnutog učenja i kratkih prezentacija studenata. Obrnuto učenje podstiče studente da se za vebinar pripreme, i da određeno gradivo i sadržaje prostudiraju pre izvođenja vebinara uživo. Na vebinaru se tema koja se obrađuje vodi kao diskusija, ili rad u manjim timovima, što vodi ka boljem razumevanju tematike i aktivnijoj saradnji na vebinarima. Oni se izvode i kao kratke prezentacije studenata na određenu tematiku, a koje se ocenjuju, što podstiče aktivno učešće i omogućava dublje razumevanje obrađivanih tematika. Studenti dobijaju dragocena iskustva sa javnim nastupom i prezentacijama, što je korisno za njihovu profesionalnu karijeru.
Na DOBA Fakultetu visokoškolski profesori u okviru predmeta pripremaju kratke video snimke, koji su namenjeni kratkom uvodu u predmet, kao i objašnjenju težih sadržaja predmeta. Kratki video snimci omogućavaju studentima jednostavno ponavljanje specifičnih sadržaja, što poboljšava dugoročno pamćenje i razumevanje sadržaja. Studenti imaju mogućnost pregleda video snimaka bilo kada i bilo gde, što im omogućava veću prilagodljivost i optimizaciju vremena za studiranje. Studenti ocenjuju kratke video snimke kao popularan izvor učenja, koji je važan za postizanje nastavnih ciljeva na nižem i višem kognitivnom nivou.
Na DOBA Fakultetu sledimo zamisli najvećih stručnjaka online obrazovanja u svetu, pedagogije i visokoškolske didaktike – uvođenje novih tehnologija stalno povezujemo sa postizanjem nastavnih ciljeva predmeta i programa, kao i sa pedagoškim inovacijama. Savremeni alati i metode povećavaju efikasnost učenja i omogućavaju bolje postizanje nastavnih ciljeva. Uvođenje novih tehnologija i alata povećava zanimljivost i interaktivnost procesa učenja, što podstiče studente na inovativno razmišljanje. Poslednjih godina smo uveli nove tehnologije za nadzor online testova i ispita, alate za izvođenje interaktivnih vebinara, alate za timski rad i ocenjivanje među vršnjacima...
Svesni smo da je za uspešnu participaciju u predmetu potrebno da se učenje zasniva tako da je timski rad deo učenja, kao i deo šeme ocenjivanja. Studenti se kroz timski rad uče saradnji u grupama, što je ključna veština za profesionalni život i timski rad u različitim radnim okruženjima. Diskusije omogućavaju razmenu različitih pogleda i ideja, što podstiče kritičko mišljenje i širi pogled na obrađivane teme. Timski rad omogućava međusobnu podršku među studentima, što povećava motivaciju i poboljšava celokupno iskustvo učenja. Timski rad je deo svakog predmeta na DOBA Fakultetu, studenti ga ocenjuju visokom ocenom, a visoko je ocenjen i od strane diplomaca i njihovih poslodavaca.
Važno je da studenti budu svesni značaja timskog rada, koji je neizbežan u profesionalnom i privatnom životu.
Povratne informacije nakon svakog obavljenog zadatka su standard rada na online studijama na našem fakultetu. Povratna informacija na pojedinačne zadatke pomaže studentima da razumeju gde su uspešni, koje su njihove jake tačke i koje su njihove slabosti, što im omogućava da se fokusiraju na one aspekte studija gde im je potrebna dodatna podrška i usmeravanje.
Povratna informacija na pojedinačne zadatke pomaže studentima da razumeju gde su uspešni, koje su njihove jake tačke i koje su njihove slabosti.
U savremene oblike provere i ocenjivanja znanja ubrajamo i takozvano vršnjačko ocenjivanje i davanje povratnih informacija od strane kolega studenata. To je proces u kome studenti ocenjuju rad jedni drugih. Ovaj pristup može omogućiti veću objektivnost i raznolikost u ocenjivanju, a takođe može podsticati i učenje studenata i razvoj kritičkog mišljenja. Na DOBA Fakultetu smo zbog značaja vršnjačkog ocenjivanja uveli i novi alat koji omogućava anonimno davanje povratnih informacija student – studentu, sa zanimljivim sadržajnim elementima.
Proširene šeme ocenjivanja (kraće ROS) na DOBA Fakultetu koristimo kod svakog zadatka koji se ocenjuje u okviru kontinuirane provere i ocenjivanja znanja tokom predmeta. ROS uključuje više različitih vidika studentskog rada, što omogućava sveobuhvatnije i pravednije ocenjivanje njihovog napretka. Više kriterijuma pri ocenjivanju smanjuje pristrasnost i povećava objektivnost i pouzdanost ocena.
Veštačku inteligenciju na DOBA Fakultetu koristimo u fazi pripreme predmeta, s obzirom da su zadaci postavljeni tako da ih studenti ne mogu obaviti isključivo korišćenjem veštačke inteligencije, kao i tokom samog izvođenja predmeta, jer omogućavaju prilagođavanje nastavnih sadržaja i metoda studentima pojedinačno, u zavisnosti od njihovih specifičnih potreba i napretka. Pomoću veštačke inteligencije, profesori obezbeđuju trenutne i precizne povratne informacije na više jezika, što studentima omogućava brzo ispravljanje grešaka i poboljšanje znanja.
Pomoću Smernica za korišćenje veštačke inteligencije u studijskom procesu, bili smo prvi koji su upozorili studente na različite vidike korišćenja veštačke inteligencije na studijama, jer podržavamo korišćenje veštačke inteligencije, i na one koje ne dozvoljavamo tokom samih studija. Rezultati anketa o korišćenju veštačke inteligencije među studentima pokazuju da je najčešća upotreba alata veštačke inteligencije od strane studenata DOBA Fakulteta za potrebe istraživanja obrađivane tematike, objašnjenje pojmova, pronalaženje izvora i literature, pomaže im u gramatičkoj ispravnosti predatih radova, koriste ga takođe za pronalaženje kreativnih rešenja, generisanje slika i prevođenje.
Na DOBA Fakultetu podržavamo efikasnu, etičku i transparentnu upotrebu veštačke inteligencije. Važno je da studenti razumeju da su alati veštačke inteligencije samo pomoćni alati i da ne mogu zameniti njihovo sopstveno razmišljanje i kreativnost.
Otvoreni obrazovni resursi (OER) omogućavaju pristup visokokvalitetnim nastavnim gradivima bez dodatnih troškova, što smanjuje finansijske prepreke za obrazovanje. Studenti imaju pristup širokom spektru obrazovnih resursa, što omogućava dublje i sveobuhvatnije razumevanje obrađivanih tema. Otvoreni obrazovni izvori su dostupni svim studentima širom sveta, tako da imaju jednake mogućnosti za učenje i sticanje znanja bez obzira na geografsku lokaciju. Na našem fakultetu podstičemo i profesore na pripremu sopstvenih otvorenih obrazovnih izvora.
U 2023. godini smo na DOBA Fakultetu uveli 76 pedagoških inovacija.
Mikro obrazovne jedinice su manje, lakše obradive jedinice gradiva koje studentima omogućavaju lakše fokusiranje i bolje razumevanje kompleksnih tema. Za mikroučenje je karakteristično to da se zasniva na manjim smislenim jedinicama ili mikro sadržajima, koje pojedinci koriste za 'sticanje novog znanja, osvežavanje i ažuriranje svog znanja ili za brzo rešavanje određenog problema sa kojim se suočavaju u svom radu'. Učenje se odvija u kratkim vremenskim intervalima, usmereno je na razvoj specifičnih veština ili znanja i obično je vezano za postizanje jednog jedinog obrazovnog rezultata. Za svaku mikro obrazovnu jedinicu može se dobiti i manji broj ECTS bodova. Pojedini predmeti na DOBA Fakultetu su pripremljeni u obliku manjih mikro obrazovnih jedinica koje se mogu izvoditi i pojedinačno. U okviru razvoja mikrokreditacija, DOBA Fakultet se priprema za izvođenje kraćih, aktuelnih obrazovanja koja će se realizovati kao mikro obrazovne jedinice, sa kojima se može dobiti određeni broj ECTS bodova, koji će se moći uzeti u obzir pri pojedinom predmetu istog stručnog područja i sadržaja.
Gejmifikacija obuhvata prenos zakonitosti, pravila i elemenata igre u obrazovne aktivnosti. Učenje čini zabavnijim i interaktivnijim, što dovodi do boljeg zadržavanja znanja i veće aktivnosti studenata. Igre često pružaju trenutne povratne informacije, što studentima omogućava brzo prepoznavanje i ispravljanje grešaka, kao i poboljšanje njihovog znanja i veština. Mnoga istraživanja pokazuju da gejmifikacija, kada se pravilno implementira, može imati pozitivne efekte i koristi za obrazovanje. U pregledu 24 empirijske studije o gejmifikaciji, Hamari i saradnici (2014) su utvrdili da uključivanje elemenata igre u nastavni proces u online obrazovanju pokazuje bolje obrazovne rezultate, povećanu motivaciju studenata, veću angažovanost u obrazovnim aktivnostima i veće zadovoljstvo studenata. Na DOBA Fakultetu smo već pre 10 godina počeli sa upotrebom igara u obrazovnom procesu, a u 2022. godini smo u okviru međunarodnog projekta 'Game for Change' gejmifikaciju primenili na već 9 predmeta dodiplomskih i master programa.
Učenje zasnovano na istraživanju (Research-Based Learning) – studenti se na DOBA Fakultetu mogu aktivno uključiti u istraživačke projekte, čime se jačaju njihove istraživačke i analitičke sposobnosti. Ovaj pristup studentima omogućava da teoriju direktno povežu sa praktičnim istraživanjima i realnim izazovima.
Projektni zadaci za preduzeća i neprofitni sektor, gde studenti uz pomoć mentora iz preduzeća analiziraju i pripremaju rešenja za konkretne izazove u preduzećima, predstavljaju stalnicu na DOBA Fakultetu. U okviru pojedinačnih predmeta, studenti pripremaju projektne zadatke sa ciljem zajedničkog pronalaženja rešenja za probleme koje primećuju u kompanijama sa kojima imamo potpisane sporazume. Takođe pripremaju aplikativne zadatke na primerima preduzeća, gde studenti učestvuju u projektima uz pomoć stručnjaka iz preduzeća.
Gostujuća predavanja domaćih i stranih stručnjaka, koja pokrivaju jednu od sadržajnih tematika predmeta, predstavljaju važan deo svakog predmeta na DOBA Fakultetu. U proseku, u dodiplomskim i master programima godišnje se održi 35-40 gostujućih predavanja, od čega 40% čine strani stručnjaci koji značajno utiču na razvoj svog područja u svetu. Kod nekih predmeta gostujuća predavanja zamenjuju okrugli stolovi sa stručnjacima, gde se u diskusiju uključuju i studenti.
Svrha međupredmetnog umrežavanja je prevazilaženje ograničenja tradicionalno odvojenih disciplina i podučavanja, podsticanje inovativnosti i razvijanje kompleksnih rešenja za savremene izazove, čime se studentima omogućava bolja priprema za zahtevno i dinamično radno okruženje, sa naglaskom na rešavanju globalnih održivih izazova (dupli prelaz). Povezivanjem i saradnjom među studentima različitih programa, pravaca studija, godina i nacionalnosti na zajedničkim projektima, zadacima i studijama slučaja, DOBA Fakultet podstiče inovativnu regionalnu praksu saradnje i umrežavanja svih učesnika. U međupredmetno umrežavanje je u poslednjih 12 godina bilo uključeno više od 1300 studenata i 16 profesora sa DOBA Fakulteta, koji su sarađivali sa institucijama iz čak 14 zemalja sveta. U programima vezanim za održivi razvoj, u poslednjih pet godina učestvovao je 941 student u 17 predmeta.
Mobilno učenje već duže vreme omogućava i virtuelno nastavno okruženje koje koristimo za studije na DOBA Fakultetu. Mobilno učenje je oblik online obrazovanja koji studentima omogućava pristup do nastavnih izvora i interakciju sa nastavnim gradivima putem mobilnih uređaja, poput pametnih telefona i tablet računara. Ovaj pristup obrazovanju podržava učenje bilo gde i bilo kada, što omogućava veću prilagodljivost i dostupnost obrazovnih sadržaja.
Zadovoljstvo studenata sa izvođenjem predmeta i programa na DOBA Fakultetu je visoko, 6,2 na sedmostepenoj skali. Još je veće zadovoljstvo sa stečenim kompetencijama nakon završetka studija – 6,3 na sedmostepenoj skali, što pokazuje veliki značaj stalnog pedagoškog inoviranja za kvalitet studijskih programa i usklađenost znanja sa potrebama na tržištu rada.
Za sprovođenje pedagoških inovacija ključni su institucionalna podrška i profesori stručnjaci koji su spremni da neprekidno prate trendove svojih oblasti i uče na području pedagoškog inoviranja.
Master plan je interni razvojni projekat online obrazovanja na našem fakultetu, koji svake godine ažuriramo i unapređujemo sa ciljem povećanja kvaliteta, stalnog inoviranja nastavnog procesa i razvoja kompetencija 21. veka uz korišćenje inovativnih, tehnološki podržanih pedagoških metoda.
Visokoškolski profesori DOBA Fakulteta su stručnjaci, praktičari u svojim oblastima, sa bogatim iskustvima iz ekonomije i neekonomske sfere. Pomoć profesorima pri uvođenju pedagoških novina u njihov predmet su besplatna obrazovanja koja nudimo na DOBA Fakultetu, kao i vođe programa koji ih u tome usmeravaju. Takođe, za sve visokoškolske profesore na fakultetu sprovodimo osnovno obrazovanje za izvođenje online studija, gde stiču osnovna znanja o online obrazovanju, njegovim karakteristikama, pedagoškom inoviranju i kvalitetnoj pripremi predmeta za online izvođenje.
Na DOBA Fakultetu godišnje izvodimo najmanje tri edukacije za profesore na temu pedagoškog inoviranja. Svake godine profesorima dodeljujemo 30 nagrada za pedagoško inoviranje.
Izvori: